Bridgestone      
Continental
Duro Tires
General Tires
Gislaved däck
Goodyear
Hankook 
Maxxis 
 Michelin
 Nokian
 Pirelli

Vinterdäck

Dina däck kan bli din livförsäkring. Kör inte omkring med gamla, förhårdnade däck – däck är färskvara. Vi representarar alla de stora märkena för att kunna erbjuda det bästa och säkraste alternativet för dig. Några är bättre på is, några är bättre på snö och modd, andra är tystare – titta in hos tillverkarna här till vänster och se vad som passar, eller låt oss välja efter att vi diskuterat vilka krav och förutsättningar du har. Ring så löser vi det!

 

Dubbdäck eller friktionsdäck?

Friktionsdäck kan vara ett mycket lämpligt alternativ till dubbdäck beroende på vilka förutsättninger som gäller och vilka funktioner som prioriteras.
Egenskaperna hos olika fabrikat och modeller av både friktionsdäck och dubbdäck varierar, men några skillnader mellan friktionsdäck och dubbdäck kan vara:

  • • Dubbdäck har som regel avsevärt bättre grepp på is.

  • • Det finns inte så många dubbdäck som är så kallade prestandadäck.

  • • Friktionsdäck har oftast lägre rullmotstånd på asfalt.

  • • Dubbdäck kan orsaka vissa site framkomlighetsproblem i vissa delar i storstäder där det kan vara förbjudet med dubbdäck.

  • • Dubbdäcks egenskaper kan försämras vid omfattande körning på asfalt på grund av det slitage och den förlust av dubbar som det kan orsaka.

  • • Ljudnivån kan vara lägre hos friktionsdäck.

 

Året runt-däck

Detta är friktionsdäck med sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck och lite bättre barmarksegenskaper. Året runt-däck är i regel inte anpassade för vinterväglag och därför ej avsedda för detta ändamål. Eventuella följder på sommaren kan vara onormalt högt slitage och problematiska köregenskaper. För att få använda året runt-däck på vintern ska det enligt Trafikverket vara särskilt framtaget för vinterkörning och vara märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'.